Kambodja med bilder.

Hey! Det var ett tag sen man skrev! Har fått igång kameran igen, köpte ett nytt minneskort. Trots att den strular lite fungerar den iallafall (med några nervösa sammanbrott). Siam Reap nu! Staden som bara handlar om Angkor Wat. Men vafan, jag berättar lite eftersom, så får ni historien med bilder... :)

Back to the beginning of it all. Koh Chang! Stranden och vår grymma hydda med havsutsikt (ja, ni ser väl havet någonstans där bakom..? ;P). Icke att förglömma: den gula hängmattan, julklapp från George. Han fick en rosa av mig, haha!

Efter Koh Chang rörde vi oss ju mot Koh Mak. Båtförd genom fiskstinna vatten. Bodde på Sunset, vår fina hydda! Lägg väl märket till den lilla snäckmobilen som jag tåtade ihop samma dag den där bilden tog (som jag nu släpar runt och hänger upp överallt ;D). Restaurangen, "stranden" brevid. Och så grymbilen! Fick ingen snyggare bild tyvärr, hemmasnickrad iallafall, med målningar på båda sidor, och snygg som fan.

Från Koh Mak tog vi oss till Kambodja. Här börjar det bli spännande. Första bilden är första bussen, två amerikanare hade otur. Vi fick deras platser (heja heja, numrerade biljetter) och de blev förpassade till... ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla det! Andra bilden är tagen på bilfärjan som tog oss över första floden, eller egentligen andra, men första åkte vi faktiskt buss över. Andra bilden är nästa flod, de fruktansvärt välsnickarade (...) flottarna. Tredje bilden börjar vi bli lite less, Lars i full promenad över bilbron, tror det är typ 35 grader och väskan hans väger nog 20kg. Minst! (kanske för att han bär massa grejer som är mina, god bless).

Framme i Phnom Penh! Utsikten från vårt rum på Floating Island och utsikten från verandan över floden, en öl i solnedgången? Jatack. Sen har vi bildern från National Museum först och sen Grand Palace. Andra dagens strapatser: S-21 först och sen en bild från Killing Field. Döskallarna som letats upp ur marken och nu står som ett monument mitt ute på fältet.

Från Phnom Penh vart det en liten omväg ner till Kep, vi kände att vi behövde lite strandliv i Kambodja. När vi kom fram till Kep var det marathon där, det visste vi såklart inte! Så för att få ett hotell åkte vi ut till en liten ö som heter Koh Tonsay, kaninön (inte att blandas ihop med Hat Ton Sai i Krabi). Nästan helt turistfri! Där hittade vi dessa små söta US$5-hyddor och hade det grymt, underbar strand! Men Kambodja är Kambodja och ödeö är ödeö! Grus i soppan: 1. Vi insåg att vi vart tvugna att leva på ris, frukost, lunch, middag. Bara inhemsk mat av tvivelaktig kvalité, kycklingen var bara ben, grönsakerna var sladdriga och köket var en eld och en wookpanna under ett litet palmbladstak (hej hej, magsjuka). 2. Bara squat-toilet (aj aj, magsjuka) och duschen var en stor balja med vatten och en liten balja med vatten. Skopa ur den stora med den lilla och häll över. Tada! 3. Vi bodde granne med ett par grisar, med tillhörande nöffande, öronflappande och kissande, hela natten. Alltså, jag sov nästan lika nära grisen som Lars! Tillsammans med nästsista bilden ger detta en fin bild av ön: Djur överallt! Kor, hundar med hundraelva valpar, katter, grisar, ormar, ödlor (den på bilden är säkert 30cm lång med svansen)... Ja. Det vart två dygn innan vi var lättade att åka över sundet tillbaka till fastlandet. Hejdå Tonsay!

Kep! Vi bodde på ett asfint hotell, lyx... Vi hade varit lyckliga över fyra väggar, vi dog nästan över chocken att ha hela faderullan, Kep Seaside Resort! Riktigt fräscht, fräschast hittills... Nymålade väggar, kaklat golv, rena mysiga handdukar, sköna sängar, ren toalett, balkong, fläkt! Och inte betala mer än $10. Det låg lite off till, ingen strand direkt under, men hade sånnadär små tak man kunde ligga under och läsa och mysa i en hängmatta. Samma sak nere på stranden. Grym liten strandstad förövrigt, hade lika gärna kunnat varit i södra Europa istället för Kambodja! En strandpromenad kantad med träd hela vägen. Små mysiga shacks med seafood (för dom som gillar sånt...). Härligt.

Från Kep vart det 11 timmar buss hit till Siam Reap, första timmarna satt vi i en liten buss fullproppad med lokalbefolkning som satt på golvet, framstudsande över stampad jordväg med en förare som hade seriösa problem och tutade varje minut, åt allt. ALLT. Vi misstänker att han satt in en extrahög tuta för att kompensera för något... Nåja. Vi bytte buss i Phnom Penh, så 7 timmar av resan var okej om man bortser från att bussen gick sönder och vi fick stanna var 5:e minut och skruva fast något, igen och igen sista timmen. Det är inte för inte som Kambodja ligger på samma utvecklingsnivå som Mosambique och Kongo när det gäller vägnät.

Och... Bapadaba! I förrgår var vi och såg första glimpsen av Templena av Angkor. Man får nämligen en gratis solnedgång om man köper biljetterna efter 5 dagen innan biljetten ska gälla. Så det var solnedgång med alla andra jävla turister på Phnom Bakeng. Och då menar jag ALLA jävla turister (se bild) :P

Dagen efter var vi uppe 4.30. Vår trogne tuk-tuk-chafför från dagen innan satt och väntade på oss 05.30 och klockan 6 fumlade vi igenom ett kolsvart Angkor Wat. Soluppgången var inte riktigt lika grym som soluppgången, men att se mamma tempel var obeskrivligt. Man måste vara där! Det går inte att beskriva eller ens visa med bilder hur STORT eller hur MAGNIFIKT det är (ja, jösses, jag hittar inget bättre ord!). Den två sista bilderna är på Lars och mig, och trots att vi är så små visar bilderna bara få procent av hela grejen. Man fattar inte! Byggt för hand! Pust...

Efter huvudattraktionen for vi vidare till Angkor Thom, en jättestad med murar, fullt med ruiner av gamla tempel. Vi såg först Bayon. Definitivt trea på min cool-lista. 43 torn med 4 huvuden på varje. Från håll ser det bara ut som en stenhög, men klättra några trappor (alltid med ungefär 75 grader lutning, jag skämtar inte! Alla tempel har trappor och alla trappor stiger säkert 3 meter upp för varje meters djup) och stå öga mot öga med ett jättefejs. Galet.

Efter Bayon höll vi oss kvar inom  Angkor Thom: Baphon. Enbart en av favoriterna för att det håller på att reustareras. Coolt att se dagens kambodjaner sitta med hammare och mejsel och göra gamla mönster. Men coolast för att det på typ 50-talet plockades isär bit för bit för att fixas till. Bitarna las ner på marken, numrerades och man antecknade noga på ritningar var de skulle sättas tillbaka. Sen kom Khmer Rogue på sin berserk och såklart förstörde man ritningarna. Så idag ligger hela templet utspilt på marken som om man huggt det att blöda ihjäl. Som ett enda pussel, omöjligt att bygga ihop igen.

Efter Baphon promenderade vi runt inanför murarna och kollade runt, andra känad sevärdheter där är bland annat Terrace of Elephants och Terrace of the Leper King. Båda enorma, såklart. Som ni ser på bilderna prickade vi den soligast och varmaste dagen att kolla in Angkor, när vi promenderade runt här var klockan 12, 35 grader varmt? Det är vartm vill jag lova. Inte en bris.

Sista templet av värde och lätt tvåan på coollistan. Tha Prohm! Enbart för att man inte tagit bort träden som växt över murar och tempel som man gjort överallt annars, det är grymt att se hur naturen äter upp det man en gång byggt. Lätt bäst atmosfär! Templet är även rätt känt för att man filmat här för Tomb Raider. Yay.

Vi såg galet många tempel igår, det går inte att minnas alla vid namn och till sist slutade vi fotografera alla småtempel. Bland annat för att kameran hotade med att äta upp bilderna. Det är nästan bara två tempel förutom de jag fotograferat som jag minns. Ena för att det är 50m högt och så pass litet att man inte gör annat än att klättra i supbranta trappor för att komma högst upp, inget för höjdrädda! (Lars stannade nere). Det andra är för att det i princip är helt bevarat, om än lite mossigt, trots att det är 1000 år. Och dessa minns jag inte ens namnen på. Förlåt...

Imorgon åker vi vidare till Bangkok, 10 timmar som enligt George ska vara våra värsta någonsin... Bussar som är så dåliga att det enda som slår dom är vägkvalitén. Sitta i knä på varandra och väskan och skumpa fram över stampad jord i några timmar. Det ser vi såklart fram emot. Från Bangkok åker vi till Chang Mai eller Pai, lite trekking innan vi åker tillbaka till Sverige :) Snart firar jag 100 dagar utan svensk mark! Och om 10 dagar sätter jag mina fötter där än en gång. Det känns nästan som ett äventyr det med! Vi ses snart :)